Januari, Myanmar

18 maart 2018 - Yangon, Myanmar

Overland ging ik de grens over naar Myanmar. Mijn eerste bestemming was Hpa-An, een klein dorpje. Ik huurde voor twee dagen een scooter en ging naar verschillende grotten, tempels en een berg die ik beklommen heb. De omgeving was heel erg mooi. Vanaf hier pakte ik de boot naar een andere plek: Malamyine. Ik heb een dagtrip gemaakt met wat mensen van het guesthouse naar de grootste liggende Boudha van Myanmar. Je kon binnen in de Boudha lopen en daar waren allemaal beelden die het verhaal van Boudha vertelde. Ik ging met een Chinese jongen naar Shampoo Island, een heel klein eilandje waar veel Monniken wonen. Op het eiland stonden 54 kleine tempels. In Myanmar zijn ook veel nonnen te vinden, wat ik in andere landen hier nog niet heb gezien. Zij droegen roze gewadden en hadden ook hun hoofd kaal geschoren. We werden uitgenodigd om mee te lunchen, dit was erg bijzonder.
Ik nam een nacht bus naar Mandalay waar ik twee dagen ben geweest. Dit is een grote stad. Ik heb wat tempels bezocht. En ben naar een oude brug geweest en een uitkijkpunt voor zonsondergang. Ik ging verder naar Pwin Oo Lwin een klein dorpje wat vroeger van een Engelse kolonie was. Ik sliep in een heel mooi wit oud Engels gebouw met een groot stuk land eromheen. Ik ging met de fiets langs het meer en langs de oude Engelse gebouwen en kerken. Ik ontmoeten een man en een vrouw die me uitnodigde om de dag erna naar een kerkdienst te komen in een dorpje verderop. Ik ben de dag erna naar de kerkdienst gegaan en heb hun zoon en dochter ontmoet. Het was erg bijzonder, het was een hele kleine kerk met maar 20 mensen ongeveer tijdens de dienst. In de middag had ik met een Canadeese vrouw afgesproken die ik ontmoet had en die hier bij een klooster tekenles geeft aan nonnen. We werden gebracht met een auto en de kinderen kwamen meteen naar ons toe. Het was heel leuk om de kinderen zo blij te zien en sommige konden echt heel goed tekenen. De dag erna haalden de pastoor en zijn familie mij op en zijn we naar een gebied gegaan waar 6 watervallen waren en 3 grotten die we bezocht hadden. Het was echt een hele leuke dag. Ik ben met Thang (de zoon) de dag erna naar een Botanische bloemen tuin gegaan.
Ik heb de trein gepakt naar Hsipaw. Een heel klein dorpje waar ik een trekking van twee dagen heb gemaakt. We sliepen in een homestay. We hadden een leuke gids die veel over Myanmar en het gebied vertelde. Toen ik terug kwam van de trekking heb ik het oude paleis bezocht waar vroeger de prins woonde. Het verhaal erachter was heel interesant want hij was getrouwd geweest met een vrouw uit Oostenrijk.
Ik heb de trein terug gepakt naar Pwin Oo Lwin en heb nog een dag met Thang naar andere watervallen geweest. We aten in de avond met zijn ouders bij hun thuis en in de avond hebben we samen de nachtbus gepakt naar Kalaw. Vanuit daar hebben we met een groep een drie daagse trekking gemaakt naar Ingle lake. Een heel erg groot meer. De trekking was hele leuk we hadden een groep van tien mensen en de omgeving was zo mooi door allemaal kleine dorpjes en door het platteland. Ik vond de trekking mooier dan in Hsipaw. We sliepen twee nachten bij het meer om een bootttocht te doen en rond het meer alles te zien. We zijn daarna nog samen naar Taungi geweest en vanuit daar is hij terug naar huis gegaan en ben ik naar Yangon gegaan voor mijn laatste dagen in Myanmar. Yangon was de grootste stad van Myanmar en na al die dorpjes en trekkingen vond ik het wel weer echt leuk om even nog een paar dagen in een stad te zijn. Ik ben naar een festival geweest en daar heb ik twee locale meisjes ontmoet die me ook nog een dag mee hebben genomen langs een heel mooi park in de stad

1. Gert en Hanneke:
    19 maart 2018
    Lieve Inez,
    Wat kom jij op fantastische plekken. Ik zoek op internet de plaatsen op die jij noemt, geweldig wat een mooie tempels.
    Op jouw moeders gezellige verjaardag heb ik Marre gesproken en natuurlijk hebben we het over India gehad waar jullie samen zo genoten hebben.Wat fijn dat je ook zulke leuke reisgenoten en hartelijke families ontmoet. Gert en ik wensen je veel plezier en allegoeds op je verdere reistochten.Dikke kus en liefs Gert en Hanneke