Philipijnen

13 april 2018 - Cebu, Filipijnen

Philipines.
Een land met meer dan 7.000 eilanden. Ik vloog naar Cebu, een vrij groot eiland. Ik heb een paar dagen in de stad gezeten en nam toen samen met andere Reizigers een boot naar Bohol. We sliepen op een berg in een klein schattig hutje. We huurde scooters en zijn naar de bekende chocolate hills gegaan. Ze noemde het zo omdat de heuvels in een bepaalde tijd van het jaar bruin kleuren. Het was heel mooi. We hebben een Tarsier gezien, een spookdiertje wat alleen hier leefde. Het is een heel klein schattig beestje met hele grote ogen. We hebben de boot genomen naar Siqijor island. Hier zijn we naar verschillende watervallen en mooie strandjes geweest. Het was een heel mooi eiland. Vanaf daar ben ik alleen naar Apo island gegaan. Hier waren geen auto's, scooter, je kon alles te voet doen. Er waren een paar guesthouses en een klein dorpje. Helemaal back to basic, geen electrisiteit en een bukket om te douchen. Ik ben hier drie dagen geweest. Je kon hier heel mooi snorkelen en veel mensen kwamen hier om te duiken. Ik heb mijn eerste introductie duik gemaakt om te kijken of ik het leuk vond. Ik vond het heel spannend, maar het was geweldig, zo mooi en je kon veel meer zien dan dat je alleen snorkelt.
Ik ben twee dagen naar Dumaguette geweest, een studenten stad wat het dichtsbij Apo island licht. Ik had wat locals ontmoet en ben met hun naar wat watervallen geweest en gaan dansen. Ik besloot om terug naar Apo island te gaan en heb daar nog vijf dagen gezeten om mijn duikdiploma te halen. In totaal heb ik 7 duiken gemaakt op verschillende plekken rondom het eiland. Het was echt geweldig en zo leuk op het eiland. Heel weinig touristen en lekker rustig. Ik had geen genoeg geld meer om het guesthouse te betalen. Ik kon samen met een vrouw mee die in Dumaguette woonde en dan kon ik het geld aan haar geven, super fijn. We hebben samen geluncht en het geld gehaald. Ze nam me mee naar haar huis en ik ontmoete haar man en haar dochtertje. Ik heb daar gegeten en ze nodigde me uit om bij haar te blijven slapen, ze hadden namelijk nog een extra kamer. Na het avondeten ontmoete ik ook haar zoon. Ik ben bij de fanilie geweest voor 4 nachten. Het was echt heel gezellig en een leuke ervaring zo bij een familie thuis. Ik ging verder naar Oslob, hier heb ik met whalesharks gezwommen. Echt enorme haaien. Mijn laatste twee dagen was ik in Moalboal. Hier kon je snorkelen met duizenden sardienen. Het zag er heel mooi uit wsnt je zwom een beetje van het strand af en dan kwam je bij een afgrond waar de diepte begon en daar waren hele scholen met sardienen.
Ik ging daarna terug naar Cebu om mijn vlucht te halen.