Siem Reap

7 januari 2017 - Siem Reap, Cambodja

Uiteindelijk ben ik tot na oud en nieuw in Siem Reap geweest. Ik heb een geweldige kerst gehad. Onze eerste kerst was met de kids church, twee weken voordat het echt kerst was. We gingen met meer trucks naar de dorpen omdat niet alleen de kinderen uitgenodigd waren maar ook hun ouders en hun vrienden. Er was speciaal eten en een speciale tent voor de ouders waar ze informatie konden krijgen over onze gemeenschap. Er was na het spelen een speciaal programma waar we het kerst spel lieten zien in de vorm van een toneelstuk in een Cambodjaanse stijl. Het was een hele mooie vond. De tweede kerst viering was met de teenagers op kerst avond. Er was weer een soeciaal programma en dit keer was er een dans proformes. De hele campus was versiert met lichtjes en er was een pfotobooth voor de kinderen. Ookal kon ik niks verstaan van wat ze zijden het was een mooie avond. Op 25 december hadden we eerst in de ochtend gewoon kids church en daarna hebben we alles opgezet voor adult christmas. Ik ben samen met een Cambodjaanse jongen en een meisje die in mijn hostel werken gegaan. Iedereen zag ee zo mooi uit en er waren heel veel mensen. Er was een prgramma van een uur met een bootschap en zingen. Dit keer wel in het Engels. We kregen allemaal een kaars en hebben die uiteindelijk allemaal aangestoken en gezongen met al het licht bij ons. Daarna hebben we met z'n alle gegeten en gedanst. Het was een hele bijzondere kerst voor mij. De week na kerst hadden we vrij van de kerk. Maandag avond was ik uitgenodigd voor een kerstfeest met een paar mensen van de kerk. We hadden allemaal een cadeau gekocht van 2 dollar en die uiteindelijk uitgewisseld met elkaar. We hadden Cambodjaanse bbq gegeten, dat was echt heel erg lekker. Dinsdag was ik met een jongen van de kerk naar het platteland gegaan en hebben we gezwomen bij een heel mooi verborgen klein meer. In de avond had ik een feest bij mijn hostel met alle staff omdat ze 1 jaad bestaan. We hebben samen gegeten en gedanst. Het feesten was dus nog niet over. De andere dagen hebben ik met wat meiden afgesproken, gelunched, coffee gedronken en op vrijdag ben ik naar het war museum gegaan met een Cambidjaanse jongen van mijn hostel, darna nam hij me mee naar het restaurant van zijn oom, waar we heerlijk gelunched hebben. Met nieuw jaar hadden we eerst gewoon teenager celebration en daarna hadden we een nieuwjaar party met iedereen van ICF. We hadden heerlijk eten en Cambodjaanse muziek. We hebben vanaf daar afgeteld en we konden vanaf de Campus over de hele stad uitkijken en het vuurwerk zien. Een geslaagd nieuw jaar. Zondag avond had ik een klein afscheidsfeestje met wat vrienden en moest ik afscheid nemen. Maandag ben ik met de bus naar Laos gegaan.