Laos

29 januari 2017 - Luang Prabang, Laos

De rit naar Laos was een hele dag, we kwamen uiteindelijk in het donker aan met de boot in Don Det. Ik had in de bus een Nederlandse jongen ontmoet en met hem ben ik naar het hostel gelopen wat 20 minuten vanaf de pier was. Ik ben een week hier gebleven. Het was een heel klein rustig eiland. Ik heb 1 dag een fiets gehuurd en hele mooie watervallen gezien ook ben ik een dag gaan kajaken en voor de rest heb ik letterlijk niks gedaan en gewoon lekker gechilled. Ik ben daarna met een andere NL jongen en 2 NL meisjes naar Pakse gegaan. We waren de enige in het hostel en het dorp was een beetje verlaten. We hebben hier een ééndaagse tour gedaan naar verschillende watervallen. Dit was een hele leuke dag en de watervallen waren heel mooi. We zijn verder gereist naar Thakhek. Hier hebben we scooters gehuur om 3 dagen een loep te maken langs verschillende grotten en zwemplekken. Ik ben uiteindelijk alleen met de meiden gagaan en bij de eerste grot ontmoete we een jongen uit Israel die toen met ons mee is gegaan. De eerste dag zijn we naar 3 verschillende grotten geweest. Die alle drie heel verschillend waren. In één van de groten hebben we ook gezwommen. Het was een leuke dag om met de scooter naar de verschillende plekjes te gaan en uiteindelijk naar ons guesthouse. De wegen waren goed en verhard totdat je de weg afgaat om naar een grot of iets anders te gaan dan zijn er veel gaten, geen verharde weg en moet je beter opletten. Die avond hadden we een stel ontmoet uit Australië en die zijn de laatst dagen ook met ons mee gegaan. De tweede dag zijn we naar een andere grot gegaan en naar een cold spring. De omgeving tijdens het scooteren is heel mooi met kleine dropjes, gras, koeien en bergen. De laatste dag zijn we in de ochtend naar een grot gegaan waar we met een boot 7km de grot door gingen. Dit was ook echt een coole ervaring. We zijn daarna het eerste stuk door de bergen terug gereden en het laatste stuk op de snelweg. Het waren echt 3 super mooie dagen. We hebben die avond de slaapbus genomen naar de hoofdstad. Hier zijn we één dag geweest in de stad en voornamelijk in het zwembad om bij te komen van het scooteren. We hebben daarna de bus naar Vang Vieng genomen. Hier was een vriend van mij die ik in Maleisië heb ontmoet en daarna weer in Siem Reap. Ik ben met hem naar de waterval geweest en daarna hebben we samen gegeten, hij ging die dag erna al weer weg. Verder in Vang Vieng ben ik nog gaan tuben en met een hete luchtbalon over de stad gegaan. Dat was echt mega leuk! Ik ben hier nog een paar dagen geweest tot ik naar Luang Prabang ben gegaan. Er was een organisatie: big brother mouse waar je elke dag heen kon komen in de ochtend of einde van de middag om met studenten uit Laos te praten en hun Engels te verbeteren. Hier heb ik de meeste tijd doorgebracht. Het was eheel leuk om met hun te praten en om zo meer over Laos te weten te komen. Een student had me uitgenodig om mee te gaan naar zijn school waar een soeciaal evenement was. Er kwam een klas uit Korea die activiteiten hadden georganiseerd waar aan deel konden nemen. We hebben een hoop verschillende dingen gemaakt en gedaan. Het was heel bijzonder.