Phnom Penh and Battambang

28 november 2016 - Phnom Penh, Cambodja

In Cambodja vierde ze de 13/14/15e of november het waterfestival. Hier wou ik heel graag heen dus met pijn in mijn hart ging ik weg van het eiland naar de drukke hoofdstad. Ik sliep met een Chinees meisje op de kamer dus ben met haar de stad gaan verkennen. We zijn naar de boot races gaan kijken bij de rivier. Er waren meer dan 200 boten die mee deden. De boten waren heel erg lang en er zaten vaak meer dan 50 mensen in. Het was heel leuk om te zien en elk team had een ander kleur shirt aan. Op twee plekken in de stad hadden ze een groot evenement terein gemaakt wat leek op een festival terein zoals wij gewend zijn. Een podium met een stage en daar omheen allemaal tentjes om eten en bier te kopen. In de avond hebben we naar het vuuwerk gekenen en er waren in de rivier boten die licht gaven met hele coole printen. We zijn de eerste avond van het festival gaan dansen bij één van de stages. Het was echt heel leuk omdat er eigenlijk geen westerse mensen waren, we dansten met de locals. We zijn naar verschillende tempels en verschillende plekken in de stad geweest. We hadden samen met nog 2 andere NL meisjes een tuktuk genomen naar de killing fields en de gevangenis. Dit zijn twee heftige plaatsen die 40 jaar geleden gebruikt werden tijdens de burger oorlog waar heel veel Cambodjanen vrouwen, kinderen en mannen zijn gemarteld en omgekomen. De killing fields was toen één groot massagraf, waarvan er velen van zijn geweest in heel Cambodja. We hebben een audio tour gedaan en het was heel heftig om allemaal te horen en te zien. De gevangenis was nog helemaal intakt, je kon het prikkeldraad nog zien, de cellen en het bloed. In de verschilende gebouwen hingen nu foto's van alle mensen die hier gezeten hadden, er waren schilderijen gemaakt waar ze een beeld schetsten met hoe de mensen gemarteld werden. Het was echt heel ontroerend en het deed me erg veel om dit allemaal te horen en zien.

Na het festival ben ik naar Battambang gegaan, een klein dorpje. Ik heb hier een kookles gedaan wat heel leuk was. Ik heb geleerd om Chicken Amok, Beef LokLak, springrolls en een dessert met banaan en kokos te leren maken. We kregen allemaal een kookboek mee. Ik ga de gerechten zeker proberen te maken in NL! Ik heb een fietstour gemaakt met een Cambodjaanse jongen van 21 jaar. Hij kon heel goed Engels en we zijn naar verschillende plaatsen geweest waar hij me veel verteld heeft. We gingen naar een plek waar ze reistpapier maakten om later verse springrolls van te maken, ik heb gezien hoe ze de reistwijn maken en geproeft (hele sterke drank), gezien hoe ze gedroogde banaan maken en we zijn naar nog een paar andere plekken geweest. Het was heel leuk, hij was zo enthousiast dat het leuk was om de ochtend zo met hem te beginnen. Verder heb ik hier nog een tour gemaakt waar we uiteindelijk in de avond duizenden vleermuizen gezien hebben die elke dag als het donker begint te worden uit de grot komen. Het is echt bizar, er komt een hele sliert met vleermuizen uit, je ziet één grote strook met vleermuizen wat wel doorgaat voor meer dan 15 minuten.

1. Liesbeth van der zee:
    29 november 2016
    Hoi Inez,
    Wat zie jij veel verschillende dingen op je reis! Goed dat je zelfs die verschrikkelijke plaatsen bezoekt. Cambodja heeft in die tijd vreselijk geleden. Ik denk dat iedere familie wel familieleden heeft die zo om het leven zijn gekomen. Aan de andere kant vieren ze dus ook goede feesten. Een prachtig gezicht zal dat zijn met die lange boten. Het verbaast me dat er dan zo weinig toeristen zijn. Leuk je verhaal te lezen en een goede voortzetting van je reis. Hier heeft het vannacht gevroren, er ligt een witte laag over de tuin. Een stralende zon in een blauwe hemel, maar in tegenstelling met de plek waar jij bent dus koud!! Groet Liesbeth Rotterdam